Meer naamsbekendheid voor Het Vizier - blog 3

12 september 2015

Werk- en trainingscentrum Het Vizier wil haar naamsbekendheid en marktbereik vergroten. Samen met het team ontwikkelden we een gestructureerd businessmodel. Ik neem u mee in de derde werksessie.

Voorwerk
Daags voor de werksessie stuurden de medewerkers van Het Vizier me hun antwoorden op de missievragen*. Ze beschreven de meerwaarde van het centrum voor de hele diversiteit aan klanten en cliënten. Ook gaven zij aan welke standaarden er in de sector gehanteerd worden. Het formuleren van de ambitie van deze voorziening leek even lastig.  Door de antwoorden van de verschillende teamleden te combineren ontstond er een samenhangend beeld. Vervolgens is het aan de afdeling PR om uit deze teksten een aantrekkelijke missie op te tekenen. En uiteraard is die binnenkort op de website en overige schriftelijke uitingen te vinden.

Het businessmodel
Voor veel centra is het zeer verhelderend om de 9 bouwstenen van het businessmodel canvas samen door te lopen. Daarmee ontstaat een bewuster idee van de ‘warme’ klanten en wat hun constructieve betekenis voor de locatie kan zijn. Ook ontstaat er een hanteerbare ‘to do’-lijst op marketing-communicatievlak. En naast het verzorgen van het primaire proces, komen ook de andere kernactiviteiten van het atelier en/of de dagvoorziening scherp op het netvlies te staan.

Zijn alle middelen dan voor handen en is de kennis en kunde van de medewerkers wel op peil? En wat kost dat dan? En wat levert het op in financiële zin? Al deze vragen en inzichten vallen op hun plaats in het op maat gemaakte businessmodel.

Resultaat van het traject
Zelfs cliënten gaan omdenken' vertelde de locatiemanager van Het Vizier. 'Veel praktische punten om meteen op te pakken' merkte een teamlid op. En 'Het brengt gestructureerd in kaart wat je al doet en staat er opnieuw bij stil', noemde een ander. Mooi was ook om op te merken dat de teamleden inzagen dat de ‘lead’ houden bij kansen in de markt van belang is om meer opdrachten te verwerven.

Dat was nog eens een snelkookpanproces!
En een dergelijk traject kan ook voor uw instelling!

Meer over de ontwikkelingen bij Het Vizier horen? U bent van harte welkom tijdens de presentatie van deze casus op de Art Brut Biennale op 15 september a.s.
http://www.specialarts.nl/special-inout

Of neem contact op met more@marionbeltman.nl

 

Marion Beltman MSM
www.marionbeltman.nl

 

* Zij baseerden zich hierbij op het artikel in pArt 2014/3 (pagina 8)

4711

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Extetrn organisatieadviseur
Organisatie:Management | Advies | Training