Aan het woord: retaildeskundige Jasmijn Miltenburg

17 oktober 2019

Oktober is de maand waarin je vooruit kijkt naar de feestmaand december.
December is een hele leuke en gezellige maand waarin heel veel gebeurt. Het is daarom erg belangrijk dat je je op tijd voorbereidt, zeker als je een winkel/verkoopgalerie hebt. Je wilt kunnen inspelen op de vraag van de klant die al in november begint met inkopen voor december.

 

Trends voor het najaar, kerst en winter

Kersttrends

  • Embrace Nature: natuurtinten, natuurlijke materialen, hout,groen,veren, mosterdgeel, eucalyptus
  • Crystal ball: zachte pasteltinten, veel lichtroze, zachte materialen
  • Red Velvet: warme tinten en materialen zoals fluweel, rijk, luxe gevoel, goud, dierenprint

 

Hoe ga je te werk?

Dit is hoe ik te werk ga in mijn eigen kunstcadeau winkel; beantwoord de volgende drie vragen: 

1. Wat wil ik verkopen in november en december?
Om hier antwoord op te krijgen kun je kijken naar een aantal dingen;
- wat hebben we vorig jaar in die maanden goed verkocht en wat niet?
- waar was er vraag naar en hadden we niet in de collectie, kunnen we dit dit jaar wel maken?
- wat werd er gemiddeld uitgegeven aan 1 product?

 

2. Hoe komen we aan deze producten?
Als je weet wat je wilt gaan verkopen ga je kijken hoe je aan deze producten gaat komen:
- Is er nog voorraad van de gewenste producten?
- Moeten we dingen bij gaan maken en wie gaat dat doen?
- Kijk eens bij collega-dagbestedinglocaties welke producten zou je bij hen kunnen inkopen?

Kortom, maak een soort planning zodat je genoeg tijd hebt om een mooie collectie samen te stellen

 

3. Waar wil ik dit verkopen?
Binnen je instelling;
- Maak een plan om je winkel in decembersfeer onder te dompelen
- Denk na over een december-etalage, heb je hiervoor al decomaterialen of kun je deze maken?
- Wat is in jullie winkel/galerie de beste plek om iets te verkopen, zet hier je topproduct neer.

Buiten je instelling;
- Benaderen we bedrijven om hun kerstattenties bij ons af te nemen? (daar zijn bedrijven nu al mee bezig)
- Gaan we op een kerstmarkt/braderie staan?
- Website, webshop, social media, nieuwsbrief, laat mensen weten op een of andere manier weten dat jullie hele mooie dingen maken die erg geschikt zijn als sinterklaas of kerstcadeau.

 

DO'S & DONT'S

Embrace nature tafelInrichting
Do
- In november/december een vollere winkel dan je gewend bent. Als het goed is verkoop je meer dus wil je je klanten ook genoeg keuze geven. 
- Maak een indeling, bijvoorbeeld een kinderafdeling (cadeautjes voor kinderen), gedekte tafel afdeling (servies, kaarsen, etc), luxe cadeaus afdeling (vazen, schalen, objecten). Denk bij de indeling vanuit de klant en zijn/haar portemonnee zodat er voor ieder wat wils is.
- Gebruik kerstdecoratie van een zelfde soort en kleur, kies wat bij jullie past.

Don't
- Maak het niet te vol en chaotisch, de klant moet zich prettig kunnen bewegen zonder iets om te stoten.
- Schreeuwerige kerstdecoratie in allerlei kleuren en vormen, deze maken er een kermis van en overschreeuwen je producten.

 

Kerstverlichting
Do 
- Witte lichtjes in je etalage en winkel voor extra licht en sfeer

Don't
- Gekleurde en knipperende lichtjes, die maken het te druk en geven eerder een kermis dan kerst sfeer                                                                               

Etalage
Do
- Een goed gevulde (kerst) etalage zodat er veel te kijken valt en klanten worden geprikkeld om binnen te komen.
- Verschil in hoogte en diepte, gebruik hiervoor verhoginkjes van bij voorkeur transparante materialen.
- Kies voor wat grotere items die een eyecatcher zijn.
- Driehoek presentatie, dat kijkt het prettigst, het oog zoekt namelijk altijd een middelpunt.

Don't
- Prijskaartjes en verpakkingen, deze maken het beeld rommelig.
- Teveel tekst, beter 1 pakkende tekst dan meerdere, het moet om de producten gaan.
- Teveel kleinere items, deze gaan verloren in het grotere beeld.

 

TIPS

- Bedenk een leuke actie zoals ‘Krijg een gratis gedicht bij je aankoop’ of ‘Wij pakken uw cadeau extra feestelijk in bij besteding vanaf €10.
- Zorg voor een persoonlijk kaartje van de maker of vanuit jullie atelier.
- Kijk eens op de website van Beekwilder.nl, daar vind je inspiratie en alles wat je maar kunt bedenken op winkelinrichting gebied.

 

Jasmijn Milternburg is ook trainer binnen de training Productpresentatie en Ondernemerschap die Special Arts organiseert in aanloop naar een overkoepelende webshop. Er staan (gratis) trainingen gepland voor 12 november en 14 november 2019.  Klik hier voor meer informatie.

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Eigenaar
Organisatie:Jasmijn Miltenburg