De waarde van crowdfunding

5 december 2016

Door: Job van Dooren, Van Dooren Advies
Eerder gepubliceerd in Kunstmagazine pArt

 

Heb je een fantastisch idee maar niet de financiële middelen? Wil je weten of andere mensen er net zo enthousiast over zijn en ze ook nog eens de kans geven om het werkelijkheid te laten worden? Met crowdfunding kun je een idee pitchen, mensen warm laten lopen voor jouw project en met veel mensen iets groots mogelijk maken.
Bij deze vorm van ‘verdienen’ gaat het meestal over meerdere deelnemers die voor een deel van de inkomsten zorgen. Daarom verloopt crowdfunding vaak via internet. Verschillende websites bieden daarvoor een platform, waarop je op diverse manieren een publiek kunt aanspreken. Meestal bestaat dit publiek uit mensen uit je eigen omgeving of netwerk, maar met een interessante tegenprestatie is het mogelijk om ook daarbuiten geïnteresseerden te vinden die in jouw project willen investeren.

Er zijn verschillende redenen waarom crowdfunding populair is geworden om financiering te regelen. Banken geven minder makkelijk leningen, vanuit de overheid wordt fors bezuinigd en de laatste, misschien doorslaggevende reden, het gebruik van social media en internet maakt deze manier toegankelijk. Het is heel eenvoudig geworden om veel mensen tegelijkertijd te benaderen en bereiken. Dat blijkt wel uit de jaarlijkse verdubbeling van het bedrag dat via crowdfunding wordt opgehaald. In 2013 was dat wereldwijd meer dan vijf miljard euro!

Wat zijn dan de voordelen van crowdfunding, behalve het mogelijk maken van je project door middel van donaties? Je kunt zelf bedenken wat je als tegenprestatie biedt, je kunt iets voor de donateurs doen of ze een cadeau aanbieden. Crowdfunding levert veel nieuwe contacten op die ook in de toekomst nog van pas kunnen komen. Wellicht worden die ooit klanten of ambassadeurs.
Tegelijk is het ook een marktonderzoek: zijn mensen bereid om in jouw project te investeren? Je komt erachter wat mensen van je werk vinden. Tot slot sluit het aan op de veranderende behoefte van mensen, waarbij verbinden en verbonden zijn centraal staat.

Lees verder over Manieren om met Crowdfunding aan de slag te gaan en Stappen voor succesvolle crowdfunding: http://iturl.nl/snwFWN3

Job van Dooren, Van Dooren Advies

2891

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Account- en projectmanager
Organisatie:Special Arts