Outsiders worden insiders op de KunstRAI

9 juli 2017

Voor de oudste kunstbeurs in zijn soort met een toegankelijk karakter, is het niet verrassend dat de KunstRAI zoekt naar raakvlakken met alle kunstenaars en kunstliefhebbers. En daarvoor werd afgelopen juni, tijdens de 33e editie van de KunstRai,verder gekeken dan het establishment wat bleek uit de keuze ruimte te geven aan Outsider Art. Hoewel de definities verschillen kan globaal gesteld worden dat Outsider Art kunst is gemaakt door autodidactische kunstenaars die zich al dan niet door een beperking buiten het geïnstitutionaliseerde kunstcircuit begeven.

 

Outsider Art prominent aanwezig
Het Outsider Art Museum (OAM) verwelkomde vlak na de ingang, prominent op het ‘plein’, de bezoekers. Bedoeld of niet, ze leken zo de host van de beurs. Het ruime plein zoog de bezoekers meteen het vacuüm in en gaf op een fijne manier ruimte aan de kunstwerken. Een luxe, omdat de kunst elders op de beurs het met kleine oppervlakten moest doen.

De werken waren met bijzondere aandacht gepositioneerd: de lange wand was op ritmische wijze gevuld met tekeningen en schilderijen. Er hingen onder andere werken van Frédéric Bruly Bouabré, de inmiddels overleden kunstenaar uit de Ivoorkust. Zijn tekeningen op briefkaartformaat hingen als een serie iconen aan de muur en oogden zeer bescheiden naast een militaristisch en onheilspellend druk stadsgezicht van Willem van Genk. Ook waren er tekeningen van Albert te zien die meteen doen denken aan de foto’s van industrieel erfgoed door Bernd en Hilla Becher. Een van de uitsmijters was een groot doek van Sijtze Keur, waar de kunstenaar zelf trots naast stond en aan iedereen die het horen wou vertelde over zijn werk.

De opstelling van het OAM werd geflankeerd door Galerie Hamer en Galerie Herenplaats, beide galeries voor Outsider Art. Ook bij Galerie Herenplaats hing een opvallende selectie werken, waaronder een aantal intense erotische tekeningen van Hein Dingemans, die geïnteresseerd is in natuurvolkeren. En we kwamen werk tegen van Jeroen Pomp, die ook een geliefde aanwezige was tijdens de Special Award tentoonstelling in 2015. Zijn fantasierijke tekencollages waarin eindeloos veel te ontdekken valt bleken ook onder de beursbezoekers populair.

 

‘Outside’ en ‘inside’
Doordat het entreegebied zo prominent gevuld was met Outsider Art kon het niet anders dat deze kunststroming zijn stempel drukte op de rest van de beurs. Met deze werken in het hoofd liepen de meesten immers de rest van het beursterrein af. En dat bleek een waardevolle eerste indruk, omdat het tijdens de wandeling over de beurs leidde tot vragen als: wat is eigenlijk het verschil? Wat zijn de parallellen met andere kunstenaars? En wat is ‘outside’ en wat is ‘inside’?

Zo bleek ook bij het bekijken van de galeriestands dat er eindeloos veel overlap is, veel herkenning en gelijkenissen, zowel in onderwerp als in stijl en techniek. Het deed het publiek waarschijnlijk (en hopelijk) beseffen dat ‘outside’ en ‘inside’ helemaal niet zo ver van elkaar af liggen. Maar misschien is outsider blijven juist wel een fijne positie als dat betekent dat je ruim baan krijgt op een beurs en zo duidelijk kan laten zien wat je in huis hebt.

 

Else Siemerink

Foto-impresse:
http://specialarts.jalbum.net/Outsider%20Art%20Museum%20op%20de%20KunstRAI/

Kunstwerken van Hein Dingemans
www.specialaward.nl/?page=artists&artist_id=13&backpage=1
www.specialarts.nl/kunstcollectie/318690/.html

Kunstwerken Jeroen Pomp
www.specialaward.nl/?page=artists&artist_id=14&backpage=1

Kunstwerken Sijtze Keur
www.specialaward.nl/?page=artists&artist_id=16&backpage=1


 

2020

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Account- en projectmanager
Organisatie:Special Arts