6. Gedichtenlaboratorium – Vraag & antwoord van Blindschelders & Raadsman

3 maart 2018

Wat kun je doen in tien minuten?


In de trainingen voor begeleiders en leerkrachten die binnen Het Andere Gedicht worden aangeboden leer je een heel proces om samen of in een groep tot een gedicht te komen: er zijn werkvormen, er is een volgorde er zijn do’s en don’ts. Natuurlijk is het waardevol om een bijeenkomst te organiseren en daar enkele didactische basisprincipes op los te laten. Idealiter doe je dat wekelijks op een vast moment. Maar wanneer dat niet haalbaar is, wat soms in de zorgsector nu eenmaal zo is, is het helemaal niet persé nodig. Ook tijdens de koffiepauze, of wanneer een schilderij al af is, maar de tijd nog net niet op, kun je samen een gedicht schrijven. Je hebt niet veel nodig: aandacht, een pen en een papiertje.

Begin iets van jezelf te vertellen,iets wat je zelf die dag of die week hebt meegemaakt en dat bij de ander een eigen ervaring zou kunnen opwekken. Vraag dan: ‘Heb jij dat ook wel eens gehad?’ Of, wanneer iemand zelf begint te vertellen, luister dan goed (écht goed) en vraag eens door: ‘Maar hoe ging dat dan precies?’ Of: ‘Wat zei je moeder dan precies?’ Op een gegeven moment merk je dat iemand in de herinnering terecht komt en op de eigen taal komt. Dan schrijf je zo letterlijk mogelijk op wat diegene zegt. Je kunt daarin sturen: door gerichte vragen te stellen, of door te zeggen: ‘Maar dat gaat ergens anders over, zullenwe nu een tekst schrijven die alleen over koken gaat? Laten we eens lezen wat we al hebben.’ Je kunt ook alles opschrijven en later samen gaan selecteren welke delen tekst mooi en belangrijk zijn.

Lees voor wat je hebt opgeschreven, zin voor zin en vraag steeds: ‘Klopt het? Is het zo goed?’ Je kunt ook een beetje vormgeven: ‘Hoor je hoe vaak de letter L terugkomt? Zullen we die eens allemaal onder elkaar zetten?’ Of: ‘Deze zin klinkt lekker, luister maar. Als we nou dit woord weg laten, dan klinkt het nog misschien wel nog lekkerder. Wat vind jij? Wat zullen we doen?’ Je kunt prima je eigen (al dan niet poëtische) gevoel en taalkennis gebruiken bij het opschrijven en vormgeven. Zorg wel dat de tekst van de schrijver blijft: check alles en laat de schrijver beslissen. Oók als jij een andere mening hebt.

Zo kun je in een paar minuten al tot een korte tekst komen. In de verdiepingsworkshop wordt aan deze manier van werken – de typemachine – veel aandacht besteed. Kom je ook? De nieuwe datum wordt gauw bekendgemaakt.

1718

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Trainers
Organisatie:Blindschelders & Raadsman