De missie of je elevator pitch. Dat klinkt heel wat makkelijker dan value proposition. Is dat ook zo?

21 december 2014

De missie of je elevator pitch. Dat klinkt heel wat makkelijker dan value proposition. Is dat ook zo?

 

In mijn praktijk ontvang ik met grote regelmaat beleidsplannen van stichtingen of organisaties met daarin een missie. Men heeft er hard aan gewerkt en toch heb ik er grote moeite mee om de essentie er uit te halen. Want een dergelijke tekst is veelal doorspekt van veel ‘wat doen we’ en ‘hoe doen we dat’. En tot mijn spijt heeft zoiets dan een tamelijk ambtelijke uitwerking. Je wordt er niet echt warm van. Terwijl dat toch echt de bedoeling is van hun missie.

 

Wat is nou een missie
We gebruiken allemaal het woord missie, maar de oorsprong is enigszins verloren gegaan. Terug naar de essentie. Een persoon met een missie, een ‘missionaris’, heeft zich een taak, een opdracht gesteld en wil deze met behulp van een boodschap uitdragen. (1)

We kennen het begrip vooral uit de handelsmissies of van de delegatie die naar het buitenland op missie gaat om een bepaald doel te bereiken. Veelal vanuit een overtuiging en een onderscheidende component, anders word je waarschijnlijk niet uitgenodigd.

 

Verschil missie en visie
Een missie is overigens wat anders dan een visie. Formuleer je in de missie wat je onderscheidt ten opzichte van concurrenten of alternatieven, in de visie geef je aan waar je op langere termijn wilt staan. De visionair heeft een visie en ziet voor zich hoe de wereld er uit gaat zien.

 

Inhoud van de missie
Hiermee is meteen de toon gezet. Wil je een aansprekende missie opstellen, dan heb je een boodschap waardoor je jouw overtuiging en normen mee wilt geven aan je klanten zodat duidelijk wordt hoe onderscheidend jullie voorziening is. Hoe kom je tot een tekst die steekhoudend en beknopt is?

 

Vijf ingrediënten
Door nu de volgende vijf aspecten te beantwoorden, formuleer je een overtuigende missie. Wat is jullie meerwaarde of wat maakt jullie uniek, wat doen jullie, voor wie, wat zijn daarbij de standaarden die gebruikt worden en wat is daarbij de ambitie.

 

Kern
De volgende uitspraak wordt momenteel veel gebezigd om de missie scherp te krijgen: ‘People buy from people, who believe what they believe”.

Daarmee wil de Britse auteur Simon Sinek aangeven dat het noodzakelijk is om te formuleren waarom je iets doet. Niet omdat je een baan wilt of geld wilt verdienen. Want dat is het resultaat. Maar wat is jouw allesoverheersende drijfveer om ’s ochtends vroeg uit bed te komen en op je werk datgene te doen waar je zo goed in bent.

 

‘Ons soort mensen’
Door je drijfveer te beschrijven, spreek je mensen aan die in hetzelfde geloven. Ook over beroepsgrenzen heen. Anders zouden geïnteresseerden in de uitingen van de cliënten, ook naar een andere winkel kunnen gaan of een voorstelling van een ander theatergezelschap bezoeken. Beschrijf dus eerst ‘the why’, en kom dan pas met ‘how’ en ‘what’. Sinek heeft dit principe The Golden Circle genoemd. Op YouTube verteld hij zijn verhaal op heel aansprekende wijze.

http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=nl

 

Nog meer clips
En ook Katja Schuurman kan ons inspireren met haar motivatie om het merk Return to Sender op te zetten en bij de HEMA onder te brengen. https://www.youtube.com/watch?v=lcQbgxRHtmI

 

Nog meer tips
Vind je het na het bekijken van de beelden nog steeds lastig om aan te geven wat het unieke verkoopargument is van jullie voorziening, verzamel dan de complimenten van de bezoekers, de klanten, de relaties en zoek naar de gemene deler daarin.

 

Elevator pitch of value proposition
En kan je de missie in 3 minuten presenteren, dan heb je je elevator pitch. Formuleer je daarbij vanuit de klant, dan spreken we van een Value proposition. Het voorstel van waarde dat je aanbiedt. Om daar iets meer grip op te krijgen, kan je denken aan vragen als: In welke klantbehoeften voorzien we? Welk probleem van onze klanten helpen we oplossen? Bieden we je iets dat daadwerkelijk innovatief is? Is het maatwerk wat we doen? Zorgen we dat de klant minder risico loopt? Waarop mogen anderen ons aanspreken? Wat voor soort beleving willen we creëren? Wat draagt het bij aan zijn of haar belangen?

 

Het businessmodel
De value proposition is de centrale bouwsteen in het Business model canvas. Via je link kan je zien hoe het model er ook weer uit ziet; http://www.businessmodelgeneration.com/canvas/bmc Volgende maand bespreken we de sleutelactiviteiten.

 

En mocht je op grond van deze blog verder van gedachten willen wisselen, neem dan contact op via more@marionbeltman.nl of zie www.marionbeltman.nl  Ken je iemand die van mijn diensten gebruik zou willen maken? Schroom niet en stuur deze blog dan door. Bij voorbaat dank!

 

(1) Vrij naar D. Houtgraaf e.a. Businessmodellen Focus en samenhang in organisaties. Van Duuren Management 2011

9295

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Extetrn organisatieadviseur
Organisatie:Management | Advies | Training