‘What is key?’

25 januari 2015

Wat zijn de sleutelactiviteiten voor jullie centrum voor dagbesteding? Je hebt het vast al reuze druk, dus je wilt wel prioriteiten kunnen stellen. Maar welke? Wat doe je eerst en wat laat je liggen?

In deze blog [1] bespreken we de belangrijkste zaken die je moet verrichten om te zorgen dat het businessmodel van je voorziening optimaal voor je werkt.

 

Voorbeeld
In de video (http://www.tedxamsterdam.com/2012/11/katja-schuurman-return-to-sender-products-with-a-story/) uit het laatste blog, zagen we dat Katja Schuurman tijdens een uitzending van De Wereld Draait Door in contact kwam met de CEO van de HEMA. Ze greep haar kans en smeede het ijzer toen het heet was. Na de uitzending overtuigde ze Ronald van Zetten om de producten van Return to Sender in zijn winkels te verkopen. Typisch een gevalletje van de belangrijke zaken eerst aanpakken! Door deze actie is de omzet enorm gestegen.

Zie jij ook een kans om de stoute schoenen aan te trekken en iemand uit je omgeving te benaderen waarmee je de producties zeker kan stellen of extra inkomsten kan organiseren? Dan is dat key!

 

Korte terugblik
De eerdere artikelen in deze reeks gaven je een beeld van de doelgroepen waar je als creatief dagbestedingscentrum mee te maken hebt en die breder zijn dan alleen de cliënten.
Als je de tips hebt opgevolgd, dan is er inmiddels een onderverdeling ontstaan en kon je ook je marketingtactiviteiten hier eenvoudiger op afstemmen. Door de aandacht als voorziening of centrum op de zichtbaarheid, op je slagkracht en op je diversiteit aan aanbod te richten, komen daar als vanzelf ook essentiële acties uit voort.

Veel van die acties hebben te maken met netwerken, relaties warm houden, nieuwe relaties vinden en hen voortdurend informeren over het aanbod, de meerwaarde en de duurzaamheid van jullie voorziening.

Dat klinkt logisch toch? En wat betekent dat dan voor de focus binnen jullie praktijk?

 

Handreiking
We maken even een uitstapje naar een slimme manier om keuzes te kunnen maken. Dr. Steven Covey [2] adviseert om proactief te zijn en de belangrijke zaken eerst te doen. Je haalt in de praktijk al snel de begrippen ‘belangrijk’ en ‘dringend’ door elkaar. Wat is het verschil?

  • Belangrijke zaken zijn zaken die te maken hebben met de lange termijn, met de continuïteit van je voorziening, met datgene wat dat ondersteunt. Dus kansen spotten, interessante relaties vinden, met doelstellingen realiseren en deadlines van subsidieaanvragen. Het betreft hier de hoofddoelstelling van het centrum voor dagbesteding en is van het grootste belang voor het voortbestaan.
     
  • Dringende zaken hebben te maken met een ‘spontane’ crisis en zijn veelal levensbedreigend. En daar hoop je er niet teveel van tegen te komen in je dagelijkse praktijk.
     
  • Niet dringend, noch belangrijk zijn de kattenvideo’s op Facebook, de telefoontjes van partijen die graag jullie website willen verbeteren of een andere dienst verkopen, goede doelen organisaties die je vragen om een advertentie te plaatsen in ruil voor exposure en andere afleiding.

Bovenstaande is gekaderd in het Eisenhouwer schema [3]. Wat me aanspreekt in dit overzicht is dat het je een goed handvat biedt om keuzes te maken.

Ben jij iemand die geregeld voor andermans karretjes wordt gespannen? Dan is het de hoogste tijd om Coveys’ advies ter harte te nemen.
80% van je tijdbesteding gaat misschien ook wel op aan vaak terugkerende routinewerkzaamheden, terwijl juist die 20% belangrijke taken 80% rendement opleveren.

Dus jij alleen kan bepalen in welke mate een activiteit belangrijk èn urgent is, en prioriteiten stellen, want de ene taak is nu eenmaal belangrijker dan de andere.
Kortom: Door slimmer gebruik te maken van je tijd en energie haal je meer uit jezelf en je dag. Het gaat dus niet zozeer om het managen van tijd, maar om het managen van onszelf.

Loop jij ook met vragen over de sleutelactiviteiten van je centrum voor createive dagvoorziening rond en wil je je ideeën ordenen? Wil je je ervaringen toetsen of de prioriteiten aanscherpen? Neem dan contact met me op via more@marionbeltman.nl of zie www.marionbeltman.nl  Ik kijk er naar uit je persoonlijk te ontmoeten en met dit thema aan de slag te gaan!
En ken je iemand die van mijn diensten gebruik zou willen maken? Schroom niet en stuur deze blog dan door.

 

 

[1] Dit is de vijfde bouwsteen uit het Business Model Canvas van Alexander Ostenwalder
[2] http://www.scienceprogress.nl/leiderschap/7-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-covey 
[3] http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/eigen-werk-organiseren/prioriteiten-stellen

blog, business canvas, covey, key

3260

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Extetrn organisatieadviseur
Organisatie:Management | Advies | Training