Marketing? Ik? Maar hoe dan?

23 november 2014

Veranderende wereld
Ook medewerkers van lokale Rabobanken moeten tegenwoordig netwerken, het kantoor uit, bijeenkomsten bezoeken om nieuwe klanten binnen te halen of bestaande klanten nieuwe producten aan te bieden. We zien een tendens dat elke medewerker ondernemender dient te worden. Hoe vertaal je dat naar jouw instelling?
Tijdens de Special Arts bijeenkomst in juni bleek dat er al veel ondernomen wordt door centra voor creatieve dagbesteding. Mogelijk kan dat effectiever en efficiënter. Daarom neem ik de lezer graag in mee in dit derde blog over het Business Model Canvas.

‘Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell’, zegt Seth Godin. Wat dat betekent voor de voorziening voor creatieve dagbesteding werk ik hieronder uit.

 

Wat en wie
'Onbekend maakt onbemind’, luidt het spreekwoord. Wat kan je doen om wel bekend en bemind te raken? Dan komen we al snel uit bij het onderdeel Marketing. Nou is er vast een afdeling die de Marketing en Communicatie van de instelling verzorgt. Zoals je begrijpt uit het Rabobankvoorbeeld, wordt het meer en meer een zaak van iedereen.

 

De 5C’s van Marketing
Konden we in de 20e eeuw nog volstaan met het adverteren rondom ons product of dienst, tegenwoordig dienen we de wensen van de klant centraal te stellen. Wat wil de klant eigenlijk? Welk probleem moet opgelost, op welk vlak heeft hij of zij advies nodig? Welke garantie kan je bieden als voorziening? Wat is de psychologische waarde van het product dat de voorziening verkoopt?
 

Nemen we de customers’ needs als uitgangspunt, dan is het evident dat de prijs niet alleen maar bestaat uit de benodigde uren x de materialen. De klant moet mogelijk ook nog reizen, oppas regelen om de voorziening of een theatervoorstelling te bezoeken, inspanning verrichten om diverse producenten te vergelijken, e.d. Heeft de dagvoorziening vastgesteld op welk segment van de markt zij zich richt?
 

Dus alle costs die door de koper gemaakt worden om een product van het centrum voor dagbesteding aan te schaffen dienen in beeld te zijn. En omdat het prijskaartje van het product + de aanvullende kosten zo doorslaggevend zijn, kan je bedenken hoe je het je klant makkelijker kan maken.
 

De derde C is de C van convenience. Hoe kom je de koper tegemoet, zodat het werkelijk value for money wordt. Welke handreikingen kan je bieden? Is het kaartje van de theatervoorstelling alleen per telefoon te boeken of hebben jullie inmiddels een boekingssysteem online? Kan ik een schilderij via de webshop ook met iDeal betalen? Kan ik een kostbaar meubel, gemaakt door iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, ook gespreid betalen, is er een kunstkoopregeling beschikbaar?
 

Daar waar we vroeger simpelweg konden volstaan met promotie van ons aanbod, dienen we tegenwoordig in communicatie met onze doelgroepen te zijn. Dialoog wil zeggen een luisterend oor en uitwisseling, met als oogmerk om koperstevredenheid en loyaliteit te bewerkstelligen. Een Facebookpagina is een eenvoudige manier je klanten te betrekken bij datgene wat er speelt in de dagelijkse praktijk. Ook om reacties te ontvangen en om te reageren op geposte berichten van potentiële klanten.
 

Hoe aardig is het om te lezen dat bezoekers van de horecagelegenheid genoten hebben van de catering en bediening door de cliënten van de voorziening. Helemaal als er foto’s of filmpjes bij geplaatst worden. Benut vooral die media die de potentiële kopers ook benutten. Nodig hen uit, laat hen in de keuken of het atelier kijken. De cliënten zijn immers de effectiefste marketingtool.
 

Welke andere media zijn realistisch voor het team, de stagiaires en de vrijwilligers? Wie spreekt er wel eens op een conferentie? Wie schrijft er wel eens voor een vakblad? Wie gebruikt Twitter, YouTube of doet aan emailmarketing? Slaat de voorziening de gegevens op van kopers van producten die de clienten maken? Stuur je de kopers met regelmaat een update van de laatste producten of shows? Nodig je hen uit voor een relatieavond? Kunnen we op de website zien wat jullie voorziening zo onderscheidend maakt en waarom we naar jullie winkel-voorstelling-voorziening moeten komen?
 

Tot slot de marketingtool personeel. Tegenwoordig vertalen we dit naar competentie. Het vergt nieuwe vaardigheden van het team en mogelijk van de kunstenaars binnen de voorziening, om mede te zorgen voor inkomsten, voor zichtbaarheid en voor Market getting. Het verkrijgen van markt, dus van kopers. En dan wordt market getting ineens marketing.

 

Vervolg
Welke marketing past bij de producten van de cliënten en de diensten van de voorziening voor creatieve dagbesteding? Het is essentieel om hier meer inzicht in te krijgen en een plan te maken. Want het stelt je namelijk in staat om datgene waar jullie als team al zo ontzettend goed in zijn beter voor het voetlicht te brengen en er de middelen mee te genereren die nu gemist gaan worden. In december schrijf ik daar meer over. We nemen dan de bouwsteen Value proposition ter hand. Via de link kan je zien waar in het model we ons bevinden; http://www.businessmodelgeneration.com/canvas/bmc

 

En mocht je op grond van deze blog verder van gedachten willen wisselen, neem dan contact op via het kennisplatform of zie www.marionbeltman.nl

canvasmodel, marketing

5643

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Extetrn organisatieadviseur
Organisatie:Management | Advies | Training