Wat heeft een groeidiamant met jullie voorziening te maken?

29 maart 2015

Zie het maar zo: Je partners en leveranciers vormen een netwerk dat zorgt dat jullie businessmodel optimaal werkt. Immers ‘Losse pareltjes zijn prachtig, maar een groeidiamant neemt steeds meer in waarde toe’. [1]
In dit blog staat de bouwsteen Partners uit het Business Model Canvas centraal. Er zijn partners in vele soorten en maten. Ze dragen bij in kennis, kwaliteit, vertegenwoordigen financiële waarde en reduceren het bedrijfsrisico. [2]

 

Cruciale partijen
Concentreer je op die partners van het centrum die een cruciale rol innemen, jullie werk verlichten en je van belangrijke informatie en opdrachten voorzien. ‘Een vaste relatie levert meer op dan een reeks one night stands’, stellen de auteurs van ‘De zin die kleefde’.

 

Netwerk
Was de blik mogelijk lange tijd intern gericht, nu wordt het netwerk van elke organisatie steeds belangrijker. Tja en wie reken je dan tot je netwerk? Wie zijn dan jullie partners? Zonder twijfel staan de medewerkers en vrijwilligers op de eerste plaats. Een hele belangrijke partner kan ook de wethouder of een sponsor (in natura) zijn. En wie komen daarna?

 

Externe input
Vorige maand bespraken we de sleutelkwaliteiten van een centrum voor creatieve dagvoorziening. Welke sleutelkwaliteiten halen jullie bij de zakelijk partners? Bijvoorbeeld bij de theaters waar jullie cliënten optreden, bij de leveranciers van materialen waarmee de cliënten de schilderijen, grafiek en gebruiksgoederen maken of bij de musea waar hun werk wordt getoond. Bij de ontwerpers van gebruiksgoederen of de vormgever die altijd de grafische werkzaamheden voor zijn of haar rekening neemt.

 

Uitbesteden in ruil voor focus
We krijgen daarmee een beeld van de mogelijke partners, van de leveranciers en samenwerkingspartijen. Moet je wel alles zelf willen doen? Of kan je zaken die geen corebusiness van het centrum zijn beter uitbesteden aan organisaties die hier bedrevener in zijn. Een vervoerder van cliënten kan dat veelal goedkoper en beter dan jullie voorziening. Partnerschappen gaan ook de versnippering van aandacht tegen, omdat jullie tijd wordt bespaard.

We kennen inmiddels allemaal de term ‘preferred supplier’ wel, waarmee we aangeven dat er sprake is van een voorkeur voor een bepaalde zakelijke partner.

Kortom; het is dus zaak om helder te krijgen welke Kernactiviteiten jullie partners uitvoeren. En welk risico in de bedrijfsvoering zij ondervangen.

 

Duurzaamheid
Alle in de markt werkzame partijen willen uiteindelijk duurzame relaties. Ontmoet elkaar en verken waar de gezamenlijkheid ligt. Pluis je netwerk uit en onderzoek welke organisatie haar eigen bekendheid en zichtbaarheid wil versterken door samenwerking met jullie instelling. Welk bedrijf heeft er baat bij om leverancier te worden en te blijven? Welke partij realiseert zich dat jullie samen sterker staan? Welke partner wil haar eigen klanten beter kunnen binden en boeien door een alliantie met jullie voorziening voor creatieve dagbesteding? Welke partij wil verrast worden en wil de wereld aangenamer maken? Kan je in een alliantie eventueel een nieuw product ontwerpen dat uitstijgt boven de som der delen?

Kortom; essentieel is dat elke partij grote voordelen ervaart bij de samenwerking.

 

To do
Ga er eens een uurtje voor zitten en maak een lijst van alle leveranciers en partijen waar jullie atelier of theatergroep mee samenwerkt. Selecteer uit die lijst vijf partners die van levensbelang kunnen zijn voor de overlevingskansen van de voorziening. En ga vervolgens met hen een verdiepend gesprek aan over de samenwerking en hoe deze nog sterker vorm gegeven kan worden.

 

Kwaliteit, vertrouwen en merk
En cruciaal in de samenwerking met partners zijn kwaliteit en vertrouwen. De instelling voor creatieve dagbesteding weet van partners wat ze krijgt en ‘koopt’ daarmee focus. Partners zijn belangrijke verlengstukken van het merk dat jullie inmiddels hebben opgebouwd.

 

Mocht je een partnerplan willen opstellen of wil je je ervaringen toetsen; neem dan contact met me op via more@marionbeltman.nl of zie www.marionbeltman.nl Ik kijk er naar uit je persoonlijk te ontmoeten en met dit thema aan de slag te gaan! En ken je iemand die van mijn diensten gebruik zou willen maken? Schroom niet en stuur deze blog dan door.

 

 

 

 

 

[1] De zin die kleefde en 50 andere tips voor ijzersterke plannen. Johan Idema & Roel van Herpt. Lagroup Leisure & Arts Consulting 2009
[2] Businessmodellen. Focus en samenhang in organisaties. Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers. Van Duuren management 2011

2883

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Functie(s):Extetrn organisatieadviseur
Organisatie:Management | Advies | Training