Abrona over het ondernemerschap van Bij Johannes: Lunch, atelier en verkoop.

In het atelier van Abrona laten cliënten hun creativiteit de vrije loop bij het maken van kaarsen, kaarten, keramiek, kunst en textiel. Ze maken kunstwerken in alle soorten en maten, van een minuscule tekening op keramiek tot een enorm schilderdoek barstensvol kleur.
Bij Johannes is één van de lunchcafés van Abrona die wordt gerund door medewerkers met een verstandelijke beperking. Grenzend aan het café vind je de cadeauwinkel waar je de kunstwerken die in het atelier worden gemaakt, kunt kopen.

 

Een hoop ondernemerschap bij elkaar, maar hoe doe je dat nou precies, je product ‘vermarketen’?
Mirjam Boode-Roodenburg van Abrona heeft in haar takenpakket: verbinding maken tussen de medewerkers van Abrona en nieuwe en bestaande opdrachtgevers. 

Zij vertelt: “Neem iets wat je goed kunt en waarvan je genoeg zou kunnen maken en zet dit uit op prominente plekken. Wij maken bijvoorbeeld schalen. Die schaal heb ik cadeau gedaan aan onder andere het ziekenhuis en de gemeente en gevraagd of ze die op de balie wilden zetten. Ik heb er direct kaartjes ingedaan waarop staat dat wij ook een leuk restaurant hebben en dat je bij inlevering van het kaartje een kop koffie gratis krijgt”.

 

Mijn motto: Het woord ‘nee’, dat kennen we hier niet!
 

De toehoorders bij de Special Arts Inspiratie en Netwerkbijeenkomst zijn onder de indruk van zoveel assertiviteit. Gaat het dan zo makkelijk?
Mirjam: “Het vinden van nieuwe opdrachtgevers is voor mij ook iedere keer weer een uitdaging. Maar maatschappelijke betrokkenheid staat bij mij hoog in het vaandel en ik zie het als mijn missie om dit in deze maatschappij onder de aandacht te brengen. Vanaf 2019 wordt door de overheid van bedrijven verwacht dat ze steeds meer maatschappelijk betrokken ondernemen. Voor veel bedrijven is dat ook nog zoeken, hoe hier mee om te gaan. Stel hen voor dat je cliënten kerstpakketten kunnen inpakken voor het bedrijf, of de eindejaarsgeschenken kunnen verzorgen. Ook buiten de feestdagen kun je producten maken, die bedrijven kunnen inzetten als relatiegeschenk.”

 

Maar wat als je atelier echt een kunstwerkplaats is en geen producten maakt?
Mirjam: “Vaak vindt een opdrachtgever het niet belangrijk dat alle producten die hij afneemt allemaal precies hetzelfde zijn. Dan kun je bijvoorbeeld handbeschilderde wijnkistjes maken. De kunstenaar behoudt zijn of haar eigenheid en je hebt een product om te verkopen”.

 

Waar haal je de tijd en het geld vandaan om dit allemaal te realiseren?
Mirjam: “Vroeger bepaalde het beleid en het budget wat ik mocht doen. Nu ben ik echt zelf aan het ondernemen. Bijvoorbeeld: een bedrijf vraagt mij beschilderde kopjes voor hen te maken. Dan vraag ik daar een bedrag voor waar ik 2.000 kopjes van kan maken. 1.000 kopjes gaan naar de klant, de rest verkoop ik in de winkel om zo weer geld te genereren voor nieuwe projecten. Bij unieke producturen betaalt de klant een exclusiviteitstoeslag.
Het kost wel veel tijd, dat geef ik toe. Ik werk officieel parttime maar de uren die ik hieraan besteed overstijgen zo’n beetje een fulltime baan. Maar ik vind het ontzettend leuk om te doen en belangrijk.

In veel gevallen kun je trouwens ook de medewerkers naar voren schuiven. Zij kunnen prima bestellingen aannemen en – als ik het eerste contact heb gelegd – met opdrachtgevers overleggen. Dit helpt ook enorm bij ons streven naar normalisatie en integratie van onze medewerkers.”

 

Nog een laatste tip?
“Als je een leuke opdracht hebt binnen gehaald, maak daar dan een filmpje van. Bedrijven vinden het leuk om zoiets op hun site of social media te zetten en het genereert weer aandacht.”

www.abrona-ateliers.nl
www.bij-johannes.nl
 

 

Op 6 november 2018 organiseerde Special Arts de Inspiratie- en Netwerkbijeenkomst met het thema Trends en Ontwikkeling. Negen succesvolle praktijkvoorbeelden werden in de spotlight gezet. Korte beschrijvingen van deze pitches en de aansluitende tafelgesprekken leest u op dit kennisplatform.
 

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.