Design X Ambacht: perspectief door prachtige producten

Op de Inspiratie- en netwerkbijeenkomst, die Special Arts op 9 september 2015 organiseerde, verzorgden professionals uit de kunstzinnige dagbesteding een elevator pitch. Daarin vestigden zij de aandacht op een plan of activiteit waarmee zij willen inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. De geactualiseerde beschrijvingen van deze goede praktijkvoorbeelden leest u de op dit kennisplatform. Deze keer: Design X Ambacht van zorgorganisatie Siza.

 

Siza is een zorgorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte in Gelderland en Midden-Brabant. Vanuit de gedachte dat iedereen talenten heeft en een zinvolle bijdrage kan leveren, heeft Siza in 2013 Design X Ambacht in het leven geroepen. Voor dit label ontwikkelen toonaangevende ontwerpers samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt mooie ambachtelijke designproducten.

De ontwerpers kijken in de werkplaatsen naar de talenten en vaardigheden van cliënten en blijven het maakproces volgen om dit, waar nodig, aan te passen. Het label is een middel om in stappen te werken aan het doel: de kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Bij het maken van de producten zijn tientallen cliënten uit de hout- en keramiekwerkplaatsen van Siza betrokken. Design X Ambacht bundelt de talenten van deze mensen zodat er een prachtig product én perspectief ontstaat. Door competenties en vaardigheden aan te leren worden ze gestimuleerd in hun ontwikkeling. Meewerken aan een mooi eindproduct dat echt gebruikt wordt geeft hen zelfvertrouwen en een gevoel van trots.

 

Hout en keramiek
Design X Ambacht is begonnen met houten designmeubels, ontworpen door Ruud-Jan Kokke. In 2014 is het assortiment uitgebreid met een keramieklijn van Sander Luske. Om de organisatie te ondersteunen bij het innoveren van de dagbestedingcentra is beeldend kunstenaar Marco de Leeuw aangetrokken als productmanager. De hout- en keramiekproducten worden op verschillende manieren verkocht: via de webshop, interieur- en designwinkels en in opdracht van bedrijven. Door de grote concurrentie blijken de meubels wat lastiger in de markt te zetten, de verkoop van keramiek loopt heel goed. Zo kreeg Design X Ambacht vorig jaar de opdracht van advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos om 1100 setjes bekers voor het personeel te maken in de kleur van de huisstijl.

De producten van Design X Ambacht worden voor een reële prijs verkocht. Daarvoor zijn de kosten van het hele proces, van elektriciteit tot drukwerk, in kaart gebracht. De mensen van de werkplaats doen zelf de inkoop en factureren aan de opdrachtgever. Zo draagt de productie van de meubels en keramiek ook bij aan bewustwording op het terrein van efficiëntie en financiën.

 

Professionele presentatie
Design X Ambacht spant zich continu in om een breed publiek te interesseren voor het assortiment. Een kwalitatief goed product vraagt om een professionele presentatie op relevante beurzen en evenementen. Het label was onder meer aanwezig op de Dutch Design Week in Eindhoven, Meesterlijk in Amsterdam en Design District in Zaandam. De collectie wordt ook regelmatig uitgebreid. In 2016 brengt Design X Ambacht nieuwe hout- en keramiekproducten op de markt. Daarnaast bestaan er plannen om een lijn van zeepproducten te gaan ontwikkelen.

www.designxambacht.nl
www.siza.nl
maart 2016

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.