Vijf stappen voor succesvolle crowdfunding

Vanwege het 25 jarig bestaan van Galerie Atelier Herenplaats heeft het atelier eind 2016 een crowdfunding georganiseerd via www.voordekunst.nl  om een mooi jubileumboek te kunnen maken waarin een hommage wordt gebracht aan alle kunstenaars van de Herenplaats in de afgelopen 25 jaar. Hiervoor is 25 duizend euro nodig. In nog geen vier weken tijd was dit bedrag behaald. Iedere relatie van Herenplaats werd benaderd via sociale media en werkte mee. Kleine en grote bijdragen stroomden binnen. ‘We hebben goud in handen, maar niemand heeft normaal gesproken tijd om iets anders te doen dan zijn dagelijkse werk.’ Raymond Landegent, medeoprichter van schoenenmerk Mascolori www.mascalori.nl, heeft zijn nek uitgestoken om de crowdfunding op gang te brengen.

 

Job van Dooren, Van Dooren Advies schreef voor Kunstmagzine pArt een artikel over Crowdfunding. Zijn vijf stappen voor succesvolle crowdfunding zijn:
 

Stap 1: Maak mensen enthousiast over jouw idee. Maak hiervoor een concreet plan, waardoor mensen begrijpen waar ze geld aan geven. Wat is het belang van jouw project? Waarom ben jij degene die dit moet doen of uitvoeren? Wat beoog je ermee te bereiken en hoe ga je dat doen?

Stap 2: Wat zijn de voorwaarden van het project? Wat heb je nodig en wat bied je in ruil daarvoor aan? In deze fase wordt ook duidelijk welke vorm van crowdfunding je gaat toepassen: wil je werken met een donatiemodel, een tegenprestatie bieden of mogen de donateurs uiteindelijk als ondernemer deelnemen aan het project of de onderneming?

Stap 3: Pitch dit idee op een originele manier. Op www.voordekunst.nl is bij ieder project een filmpje te bekijken waarin het project wordt uitgelegd of waarin al een deel te zien is van het product waar naartoe wordt gewerkt. Film is natuurlijk niet de enige manier om je boodschap over te brengen. Denk bijvoorbeeld ook aan geluid, illustraties, foto’s of tekst, bijvoorbeeld andere mensen die iets vertellen over jou of jouw project.

Stap 4: Kies het geschikte platform om je project op te plaatsen. Tips voor Nederlandse platforms:
www.projectgeld.nl 
www.onepercentclub.com
www.4just1.com
www.121donation.com
www.cinecrowd.nl 
www.voordekunst.nl.
Onderzoek een platform goed voordat je er een idee pitcht. De keuze kan grote invloed hebben op het slagen van de crowdfunding.

Stap 5: Het is lastig om mensen enthousiast te krijgen als ze niet weten dat je bestaat. Zorg er dus voor dat jij, maar ook je bestaande netwerk je plannen promoot. Maak gebruik van social media en deel je idee met zoveel mogelijk mensen, ook offline. Vergeet niet om bijvoorbeeld lokale media, vakbladen en relevante internetfora op de hoogte te stellen.

Het is van belang om je project goed af te sluiten. Stuur mensen een bericht wanneer het gelukt is. Als het niet is gelukt, kun je ze vragen om een andere gunst: mensen op de hoogte brengen van jouw project. Ze zijn tenslotte enthousiast genoeg om geld te doneren en willen vast een goed praatje voor je houden. Tijdens het verloop van je project kun je de »crowd« op de hoogte houden van de ontwikkelingen: stuur mooie foto’s, een leuke nieuwsbrief of simpelweg een mailtje. Voor de investeerders is het leuk om te zien waar ze aan hebben bijgedragen.

 

Job van Dooren, Van Dooren Advies
in samenwerking met Mette Dijkstra

Eerder verschenen in Kunstmagazine pArt. Voor het gehele artikel klik www.specialarts.nl/339102

Het jubileumboek van Galerie Atelier Herenplaats wordt in juni 2017 verwacht.

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.