KOM: servies met een verhaal

Social label is een initiatief van Simone Kramer (C-mone, communicatie en cultuur) en grafisch ontwerper Petra Jansen (Studio Boot, ontwerpbureau). Zij willen kunst en design op een innovatieve manier in de maatschappij plaatsen. Het uitgangspunt van Social label is om bekende ontwerpers en mensen in werkplaatsen waaronder dagbestedinglocaties samen mooie designproducten te laten maken. Het gaat de initiatiefnemers vooral om het verbinden van verschillende groepen mensen en het creëren van zinvol werk dat gewaardeerd wordt. Inmiddels heeft Social label verschillende productlijnen, waaronder HOUT (Piet Hein Eek) en VAAS (Roderick Vos). Eind mei 2015 is in ‘s-Hertogenbosch het Werkwarenhuis geopend, waar de producten gepresenteerd en verkocht worden.

 

In samenwerking met Cello (Kleigoed, voorheen atelier Allure) en Reinier van Arkel (Demarrage) ontwikkelde Social label een verhalend servies: KOM. Edwin Vollebergh, grafisch ontwerper bij Studio Boot, ontwierp de servieslijn die in de werkplaatsen van beide zorgorganisaties wordt gemaakt. Het ontwerp van het achtdelig keramisch servies is eenvoudig en functioneel. Voor de illustraties interviewde Vollebergh en Social label de cliënten van Cello en Reinier van Arkel. De ontwerper vertaalde hun levensverhalen naar een serie beelden die zijn verdeeld in vier thema’s: koffie, liefde, muziek en werk. In de blauwe plaatjes, geïnspireerd op tatoeages, komen verdriet en troost bij elkaar. Edwin Vollebergh in magazine MEST: “Tattoos kunnen het mooie en het lelijke verenigen. Daarnaast vertalen ze het persoonlijke naar universele symboliek, zodat iedereen de verhalen kan begrijpen.”

 

Positieve ervaring
De afbeeldingen worden aangeleverd op stickervellen, aangebracht op het servies en meegebakken. De makers bepalen hoe een onderdeel van het servies eruit ziet, waardoor elk bord of kopje uniek is en een eigen verhaal vertelt. Via het produceren van deze servieslijn worden de mensen van Cello en Demarrage op een andere manier aangesproken op hun creatieve vaardigheden en kunnen zij hun levensverhaal omzetten in een positieve ervaring. De aandacht en waardering die ze voor de producten krijgen, geven hen een gevoel van trots, zelfvertrouwen en erkenning. Daarnaast biedt het maken van het servies structuur en continuïteit in werkzaamheden.

Tijdens de Dutch Design Week in 2015 werd het nieuwe label KOM gepresenteerd in de fabriek van Piet Hein Eek. Ook het label SCHORT, een kledinglijn van textielontwerper Borre Akkersdijk en leer-werkatelier Citydwellers voor jonge schoolverlaters in Eindhoven, stond daar in de schijnwerpers. In de media is veel aandacht voor Social label: dagbladen en publieksmagazines als Eigen Huis & Interieur, LINDA, Happinez en VT Wonen publiceerden berichten en artikelen over het initiatief en de producten. In een live uitzending van het tv-programma Koffietijd in september 2015 kwamen makers van het verhalend servies en hun begeleiders aan het woord. Het servies is te koop via de webshop van Social label, in het Werkwarenhuis in ’s-Hertogenbosch en vanaf april 2016 in de winkels van Cello en Demarrage/Reinier van Arkel.

 

Draagvlak
Een ambachtelijk designproduct in de markt zetten vraagt een behoorlijke inspanning van de betrokken partijen. Om het servies te kunnen maken moesten de keramiekwerkplaatsen bijvoorbeeld opnieuw ingericht worden. Voor draagvlak binnen de deelnemende zorgorganisatie zijn duidelijke lijnen en heldere afspraken nodig. Om ervoor te zorgen dat het voor de makers leuk blijft en zij niet overvraagd worden, is bewaking van het productieproces van belang. De samenwerking met Social label biedt daarnaast vooral kansen en voordelen. Zo zijn er voor het label KOM bruggen geslagen tussen verschillende werelden: gehandicaptenzorg, psychiatrie en design. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt maken mooie producten die gezien, gewaardeerd én verkocht worden.

www.sociallabel.nl
www.demarrage.info
www.cello.nl

februari 2016

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.