Alles wat je aandacht geeft, groeit - Deel 1
Ideeën uit je hoofd halen en delen
Strategisch adviseur Marlies Leupen werkt al ruim achttien jaar als zelfstandig ondernemer (trainer, spreker en gespreksleider), maar ooit begon ze haar carrière als pianiste. Door de jaren heen merkte ze - onder andere als hoofd pr en educatie bij Theater van het Oosten (nu Toneelgroep Oostpool) - hoe belangrijk het verhaal is dat je over jezelf en over je werk vertelt. Hoe breng je anders je idee aan de man?
Iedere ondernemer begint met een idee. Je merkt iets op; je ziet iets gebeuren in je omgeving en je denkt: dat kan (of moet) anders. En voila: daar is het begin van je ondernemerschap. Maar hoe kom je dan van idee naar een visie en verhaal? Marlies Leupen roept op om toch vooral aan de slag te gaan: "Als je wacht tot het eindelijk eens 'goed' voelt, dan kun je blijven wachten. Kom uit je comfortzone en neem alvast kleine stappen in de richting van je doel."
Deel je ideeën met anderen, bijvoorbeeld door te sparren over haalbaarheid en wenselijkheid. "Je hebt mensen die hun idee koesteren als een kindje, en die het bij zich houden. Er zijn mensen met enorme plannen, die groot zijn als een luchtballon en die vaak wat vaag zijn en veel lucht bevatten. En er zijn mensen die vast blijven zitten met 'gewoon' een idee, waarbij het idee nooit verder komt dan dat stadium. Dat is zonde. Juist door ideeën uit je hoofd te halen en te delen met elkaar, kan er een eerste aanzet van je verhaal ontstaan."
Hang een concreet stappenplan aan je idee
Aan de basis van een goede visie ligt een authentiek verhaal, waarbij je volgens Marlies vooral trouw moet blijven aan waar je zelf in gelooft: "Laat je niet intimideren. Als je niet oprecht bent, prikken mensen daar zo doorheen. Zorg dus vooral dat je doet waar je achter staat, dat je daar plezier in hebt en ga aan de slag."
Marlies noemt de kwaliteitscirkel van Deming als een goede manier om een concreet stappenplan aan je idee te hangen:
Plan > Do > Check > Act.
Dus: maak een plan, ga aan de slag. Maar vergeet ook niet om regelmatig te reflecteren op de weg die je hebt afgelegd en schaaf je plan waar nodig bij.
"Spannend? Zeker. Maar start met kleine stappen, zorg dat je in beweging bent. Het verschil tussen wie je bent en wie je wíl zijn, is wat je doet. Alleen dan komt je plan een stap verder", betoogt Marlies. "We zijn geneigd om lang na te denken over hoe het moet, zeker wanneer je zoekt en streeft naar het perfecte plaatje. Maar weet je eigenlijk al wel hoe die perfecte uitkomst eruitziet? En of dat je beeld klopt? Alleen door aan de slag te gaan kom je daarachter. En ga je een keer onderuit? Prima. Uiteindelijk leer je daar het meest van."
Door: Iris van den Boezem
Cultuur+Ondernemen
Cultuur-Ondernemen zet zich in voor (culturele) organisaties die meer rendement willen halen uit hun ondernemerschap. De focus ligt op een sterkere en onafhankelijke culturele sector. Dit heeft veel raakvlakken met waar Special Arts voor staat. Cultuur-Ondernemen en Special Arts delen dan ook kennis die voor zorgorganisaties die zich bezig houden met vernieuwing, professionalisering en ondernemerschap net zo belangrijk zijn als voor culturele organisaties.
Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.
Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.