Alles wat je aandacht geeft groeit - Deel 3 Er zit meer in je omgeving dan je denkt
Netwerken en acquisitie
Acquireren. Verkopen. Leuren. De term acquisitie heeft vaak een wat negatieve lading. En dat is zonde, want door binnen (of met behulp van) je netwerk de juiste lijnen uit te gooien breng je jouw verhaal naar een hoger plan. Krista Heijster, projectleider ondernemerschap bij Cultuur+Ondernemen, laat zien dat acquisitie ook kan op een manier die bij wél bij je past.
“Het probleem met acquireren zit gewoon tussen onze eigen oren”, zegt Krista stellig. “En dat heeft vaak te maken met de angst afgewezen te worden.” Ondernemen is een kwestie van doen, proberen, op je bek gaan en weer opnieuw proberen. “Wees moedig, accepteer je onzekerheden en zet door.”
In de kunst- en cultuursector is vaak sprake van ‘gedwongen’ ondernemerschap, merkt Krista, en veel creatief ondernemers ervaren acquisitie eerder als een last dan als een lust. En inderdaad: het opbouwen van een klantenkring is een vak apart. Maar het is ook een onmisbaar onderdeel van succesvol ondernemerschap. Hoe pak je het dan aan? “Herkader acquisitie voor jezelf, in je hoofd. Zie het voor wat het is: een manier om actief mogelijkheden te verkennen voor samenwerking waarbij je jouw vakkennis, deskundigheid en werk aanbiedt om er samen beter van te worden. Dus niet leuren, maar in gesprek gaan op basis van gelijkwaardigheid.”
Drie niveaus van acquisitie
Krista noemt drie niveaus van acquisitie: warme, lauwe en koude contacten. De relatie met lauwe en warme contacten is het investeren waard. Wees attent, stuur regelmatig een mail of maak een afspraak om bij te praten. Pak dat methodisch aan: breng voor jezelf in kaart welke lauwe en warme contacten je al hebt. Met wie zou je eens koffie kunnen gaan drinken? Reserveer in je agenda wekelijks tijd die je in het opbouwen en onderhouden van je netwerk investeert. Persoonlijke gesprekken (telefonisch of face-to-face) werken het best. Social media kun je inzetten om zichtbaar te blijven in je netwerk.
Hoe pak je zo’n gesprek vervolgens aan? In plaats van te starten vanuit het idee dat je iets wil verkopen, kies je als uitgangspunt dat je elkaar graag wil helpen. Zo zorg je ervoor dat je gesprekspartner met je mee gaat denken. Bijvoorbeeld: je zoekt een zorgatelier waar je een nieuwe workshop kunt inzetten. Misschien is jouw warme contact niet de juiste persoon, maar heeft hij wel een ingang elders waarmee hij je graag in contact zou brengen. “Stiekem heb je vaak al een heel bruikbaar netwerk om je heen”, besluit Krista. “Door dat goed in kaart te brengen, bestaande contacten te vertellen over je plannen en oude contacten nieuw leven in te blazen, breidt je netwerk zich als een olievlek uit, heel natuurlijk. En, als je het goed aanpakt, wordt netwerken zo zelfs hartstikke leuk.”
Praktische tips van Krista Heijster
- Introvert? Ga in gesprek op basis van nieuwsgierigheid. Stel vragen over de organisatie en het werk van je contact. Zo verzamel je ‘haakjes’ waar je later met jouw verhaal op kunt aansluiten: ‘Wat interessant dat je me dat vertelt, dat onderwerp intrigeert mij namelijk ook enorm…’
- Slechte of vervelende gesprekken komen bij iedereen voor: trek dat je vooral niet persoonlijk aan.
- Een hekel aan netwerkborrels? Toch kunnen ze erg nuttig zijn. Vermijd ze niet, maar bereid je voor. Wat wil je bereiken tijdens zo’n borrel? Bijvoorbeeld: ‘ik wil minimaal: meneer X, mevrouw Y, en mevrouw Z hebben gesproken’, of: ‘ik wil minimaal twee nieuwe contacten leren kennen.’ Met een strategie onder de arm maak je je persoonlijke doelen concreet, dat verlaagt de drempel om naar zo’n borrel te gaan.
Iris van den Boezem
Illustratie: Saskia Schreven
Deel 1: digizine-part/120-alles-wat-je-aandacht-geeft-groeit-deel-1
Deel 2: digizine-part/123-alles-wat-je-aandacht-geeft-groeit-deel-2-b-hungry-get-fed
Cultuur-Ondernemen zet zich in voor (culturele) organisaties die meer rendement willen halen uit hun ondernemerschap. De focus ligt op een sterkere en onafhankelijke culturele sector. Dit heeft veel raakvlakken met waar Special Arts voor staat. Cultuur-Ondernemen en Special Arts delen dan ook kennis die voor zorgorganisaties die zich bezig houden met vernieuwing, professionalisering en ondernemerschap net zo belangrijk zijn als voor culturele organisaties.
Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.
Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.