TheaterAtelier Speciaal: Een kunsteducatief project in het speciaal onderwijs

De Martin Luther Kingschool (onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen) en Cultuurhuis Wherelant hebben samengewerkt in het project TheaterAtelier Speciaal, met als doel kunsteducatie een plek te geven in de school voor speciaal onderwijs. Daarbij werd een verbinding gelegd met vrijetijdsbesteding, één van de kennisgebieden van de school.

Methodiek kunsteducatie

In drie jaar tijd is een methodiek ontwikkeld om kunsteducatie aan te laten sluiten bij de reguliere vakken van het onderwijs. Deze methodiek heet “Samen werken en samen leren”. In deze periode hebben leerlingen, leerkrachten en kunstdocenten geleerd van en met elkaar.
Download naar de methode: http://www.wherelant.nl/uploads/publicatie-theateratelier-speciaal-cultuurhuiis-wherelant-2016.pdf

Praktijkgericht

De aanpak is praktijkgericht, dicht bij de leerling en dicht bij de speciale leermethodes van de school en de leerkrachten. Er is gekozen voor een langdurige samenwerking tussen het volledige schoolteam van de Martin Luther Kingschool en professionals van Cultuurhuis Wherelant in de kunstvakken theater, beeldende kunst en audiovisueel. De opbouw is duidelijk en gefaseerd in periodes: van kennismaking, onderzoek, experiment en uitvoering naar een gezamenlijk eindbeeld: “Van oud naar nieuw”.

Download naar de documentaire Van oud naar nieuw: https://www.youtube.com/watch?v=MkH0inL4gTc

Verbinding met Vrijetijdsbesteding

Het project doorloopt de schooljaren 2011-2013. Naast het doel om kunsteducatie een plek te geven binnen de school, wordt ook een verbinding gelegd met één van de drie kennisgebieden in het speciaal onderwijs: Vrijetijdsbesteding. De andere kennisgebieden zijn Wonen en Werken, en Goed Burgerschap. Deze publicatie geeft inzage in het proces en in de methodiek “Samen werken en samen leren” die gaandeweg is ontstaan.


auteurs  J. Geels; L. Hakkenberg; F. Max; L. Meulenhoff; I. Schipper; A. Vet
plaats van uitgave Purmerend
uitgever  Cultuurhuis Wherelant
jaar van uitgave 2016
pagina's  49 p.
 

1802

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.