TheaterAtelier Speciaal: Een kunsteducatief project in het speciaal onderwijs
Methodiek kunsteducatie
In drie jaar tijd is een methodiek ontwikkeld om kunsteducatie aan te laten sluiten bij de reguliere vakken van het onderwijs. Deze methodiek heet “Samen werken en samen leren”. In deze periode hebben leerlingen, leerkrachten en kunstdocenten geleerd van en met elkaar.
Download naar de methode: http://www.wherelant.nl/uploads/publicatie-theateratelier-speciaal-cultuurhuiis-wherelant-2016.pdf
Praktijkgericht
De aanpak is praktijkgericht, dicht bij de leerling en dicht bij de speciale leermethodes van de school en de leerkrachten. Er is gekozen voor een langdurige samenwerking tussen het volledige schoolteam van de Martin Luther Kingschool en professionals van Cultuurhuis Wherelant in de kunstvakken theater, beeldende kunst en audiovisueel. De opbouw is duidelijk en gefaseerd in periodes: van kennismaking, onderzoek, experiment en uitvoering naar een gezamenlijk eindbeeld: “Van oud naar nieuw”.
Download naar de documentaire Van oud naar nieuw: https://www.youtube.com/watch?v=MkH0inL4gTc
Verbinding met Vrijetijdsbesteding
Het project doorloopt de schooljaren 2011-2013. Naast het doel om kunsteducatie een plek te geven binnen de school, wordt ook een verbinding gelegd met één van de drie kennisgebieden in het speciaal onderwijs: Vrijetijdsbesteding. De andere kennisgebieden zijn Wonen en Werken, en Goed Burgerschap. Deze publicatie geeft inzage in het proces en in de methodiek “Samen werken en samen leren” die gaandeweg is ontstaan.
auteurs J. Geels; L. Hakkenberg; F. Max; L. Meulenhoff; I. Schipper; A. Vet
plaats van uitgave Purmerend
uitgever Cultuurhuis Wherelant
jaar van uitgave 2016
pagina's 49 p.
Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.
Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.