Alles wat je aandacht geeft, groeit - deel 2 B hungry & get fed

Cultuur+Ondernemen ontwikkelde samen met Special Arts het leerprogramma ‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’. Dit hoogwaardige, korte programma bestond uit twee persoonlijke gesprekken en een trainingsdag voor een groep creatieven uit de zorg. Vragen die centraal stonden: Waar wil je in je werk als kunstenaar (zakelijk) naar toe groeien? Waar wil je in je werk als zorgmedewerker naar toe groeien? Waar zou je graag over twee jaar willen staan in je werk?

In vijf stappen naar een goed verhaal over jouw idee

Je kunt er niet omheen: als ondernemer moet je je eigen verhaal in het kort kunnen vertellen. Het goed, krachtig en geloofwaardig overbrengen daarvan is hartstikke moeilijk, zeker. Toch is het een belangrijk onderdeel van je ondernemerschap: uiteindelijk is het wel de bedoeling dat anderen iets zien in je verhaal, dat potentiële partners of opdrachtgevers met je in zee willen. Wat vertel je wel, en wat niet? Wat is het belangrijkst? Hoe blijft het voor je luisteraars interessant? 

Marlies Leupen ontwikkelde een methodiek die creatieven, ondernemers en beleidsmakers moet helpen hun projectidee of ontwikkelingsvraag voor publiek te pitchen. Met B hungry & get fed geeft ze een vijfstappenplan voor de opbouw van een goed verhaal:

1. Begin je verhaal met een waarneming. Als jij met je verhaal begint, zijn je toehoorders nog ergens anders met hun gedachten. Houd daar rekening mee door ze eerst rustig aan te laten komen in je verhaal. Hoe je dat doet? Neem je publiek mee in je belevingswereld - leg uit wat jou triggerde om dit idee uit te werken. Of neem luisteraars mee in de actualiteit, je werkgebied, frustraties of juist goede voorbeelden. Schets in je verhaal duidelijk wat er aan de hand is, zodat ze het voor zich zien. Als je het goed doet, zit je publiek in je verhaal en zijn ze gemotiveerd om naar je idee te luisteren.

2. Noem dan een ontdekking. Deel een persoonlijk inzicht met je publiek: wat heb je ontdekt over deze trend of ontwikkeling? En waarom fascineert dit jou? Zo laat je aan je publiek merken dat je een visie hebt en dat werkt je eigen betrouwbaarheid in de hand.

3. Vervolg je verhaal met je waardepropositie. Dit is de kern van je verhaal. Na stap één en twee vervolg je je verhaal logisch met: ‘Daarom wil ik…’Of: ‘Daarom bied ik…’ Tot welke dienst, product of oplossing heeft je inzicht geleid? Wat houdt het in en waarom is dit van meerwaarde voor je publiek? Volgens Marlies luisteren mensen met een denkbeeldige buidel geld (of tijd, aandacht) naast zich. Door de meerwaarde van je verhaal uit de doeken te doen motiveer je de luisteraar een greep in die buidel te doen.

Delen en vragen stellen

4. Deel je ervaring. Dit is het moment waarop je je wapenfeiten presenteert: welke ervaring heb je, wat heb je tot nu toe bereikt? Zorg dat je publiek jouw profiel kan ‘meetekenen’ op het denkbeeldige whiteboard in zijn of haar hoofd, zodat er bij hen een duidelijk beeld van je ontstaat. Noem bekende namen, vertel over actuele successen, en laat zaken die afbreuk kunnen doen aan jouw plaatje liever achterwege.

5. Eindig je verhaal met een vraag. Maak van je pitch een poreus verhaal, zodat er nog wat op aan te vullen valt, in plaats van een hermetisch dichtgetimmerd betoog. Bij dat laatste zijn mensen namelijk geneigd om achterover te leunen en te klappen. Ze denken: ‘Goed verhaal, niets meer aan doen.’ Maar wat je wil is juist dat ze je vooruit helpen. Dus hoe zet je die denkkracht bij mensen aan? Mensen helpen graag anderen. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is de vraag te stellen. Maak de vraag niet te groot: geef aan welke stappen je al hebt gezet en welke gaten er dan nog over blijven.

Praktische tips van Marlies Leupen

- Bak een taart of kook een pan soep en test je pitch op anderen. Vraag je publiek op welke momenten ze op het puntje van hun stoel zaten bij je verhaal, en op welke punten hun aandacht juist afdwaalde. Feedback van anderen is goud waard - het helpt je je verhaal en de rode draad daarin verder aan te scherpen.

- Pas op met het woord ‘leuk’. Als je in termen van ‘leuk’ over je werk praat, dan bestaat de kans dat het in de hoofden van toehoorders een hoog fröbel-gehalte krijgt.

- Kijk uit met veralgemeniseren. Probeer niet te oordelen voor je luisteraars (‘Iedereen weet dat zus of zo’), want dan jaag je luisteraars mogelijk juist weg.

- Wees voorzichtig met persoonlijke verhalen. Gebruik hiervan kan luisteraars afschrikken en het kan bovendien afbreuk doen aan je (professionele) verhaal.

 

Iris van den Boezem
Illustratie: Saskia Schreven

Verschenen in Kunstmagazine pArt 2019-2.
Kijk voor meer informatie op https://www.specialarts.nl/21713/part.html
Deel 1: digizine-part/120-alles-wat-je-aandacht-geeft-groeit-deel-1

 

Cultuur-Ondernemen zet zich in voor (culturele) organisaties die meer rendement willen halen uit hun ondernemerschap. De focus ligt op een sterkere en onafhankelijke culturele sector. Dit heeft veel raakvlakken met waar Special Arts voor staat. Cultuur-Ondernemen en Special Arts delen dan ook kennis die voor zorgorganisaties die zich bezig houden met vernieuwing, professionalisering en ondernemerschap net zo belangrijk zijn als voor culturele organisaties.

134

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.