Bijgewoond: Manifestatie van Carte Blanche in Eindhoven Gezien: Moeder Courage, De Aap, exposities

Carte Blanche brengt theater, beeldend werk en poëzie in voorstellingen en workshops. Werkruimte voor "lastige" talenten. Handicaps en hindernissen worden niet verdoezeld maar vormen juist de motor om kunst te maken.

Twee dagen “Zo gek nog niet”

Op 4 juni bekijk ik in het Klokgebouw in Eindhoven schilderijen en kunstwerken, foto’s en zie ik veel theater van zogenaamde ‘lastige’ talenten. Mensen die niet makkelijk plaatsbaar zijn in onze samenleving. Die anders zijn dan de ‘normalen’. Ik zie scenes van een stuk in wording, Moeder Courage, door theatergroep Hartenkoning en de monoloog De Aap van regisseur Stefan Jung. Ik luister naar de originele dichters Joeri en Martijn met hun intrigerende beschouwingen op het eigen leven en ik neem deel aan de tafeldiscussie over participatie door theater met de stelling: “Integratie gaat makkelijker als je welkom bent.” Carte Blanche brengt deze dag een afwisselend en vol programma.

 

Een actief collectief van kunstenaars
Carte Blanche speelt, geeft ruimte, inspireert en creëert. Carte Blanche verandert, verwoordt, overwint en leert. Een greep uit de vele werkwoorden die  ik van toepassing acht op het werk dat er bij Carte Blanche wordt verricht. Het is een kunstenaarscollectief dat voorstellingen maakt, scholing geeft en mensen met en zonder beperking een podium biedt. Iedereen die zich als acteur wil ontwikkelen en manifesteren kan hier terecht. Bij Carte Blanche werken mensen met een psychiatrisch verleden, een autistische stoornis of een verstandelijke beperking samen met zogenaamde 'normalen'. Zij leren van elkaar.

Probeer de wereld eens in woorden te vangen
Of pak wat je lief hebt in een beeld
Maak een geluid voor al je angsten
En dans je verdriet tot een dikke laag eelt

 

De kracht van klank, toon en lichaamstaal

De acteurs communiceren in Moeder Courage in een verzonnen taal en weten daarmee emoties uitermate sterk neer te zetten. De non-verbale kracht van lichaamstaal, in toon en bewegingen, komt bij mij regelrecht binnen. Lilia vertelt dat ze in eerste instantie problemen had om met dit stuk mee te gaan doen. Ze is tegen oorlog, had haar eigen agressiegevoelens diep weggestopt en heeft in het repeteren van dit stuk dan ook van heel diep moeten komen. “Ik wil de oorlog niet mijn dagelijks leven binnenhalen. Maar  ik heb geleerd dat je gevoelens van haat en agressie in kunt zetten in je spel en dat je het daar dan ook kunt laten. Je hoeft ze niet mee naar huis te nemen. Ik heb de middenweg geleerd.” Hindernissen zijn in de werkwijze van Carte Blanche vaak de motor om kunst te maken. Lilia’s woorden bevestigen dit. Ze geven stof tot nadenken over jezelf en het leven, over de wonderlijke keuzes die je als mens maakt en de kracht van de verbeelding. De zogenoemde ‘lastige’ talenten van Carte Blanche weten hun angsten en twijfels om te zetten in kunstzinnigheid. In een proces van opruimen en omzetten. Een proces dat we allemaal kennen.
Moeder Courage van Bertolt Brecht wordt binnenkort als try-out op de planken gebracht. Ik ga zeker kijken want ik wil na de indringende scenes die ik zag het hele stuk zien. En ik hoop dat de zaal vol zit met mensen die net als ik, een eigenwijze versie willen zien van Moeder Courage.

Aapjes kijken

De monoloog van Stefan Jung geeft actrice Lilia Scheerder een handvat om te beschrijven hoe zij zich gewaardeerd voelt bij theatergroep Hartenkoning. Zij speelt mee in Moeder Courage van Bertolt Brecht. Lilia: “Het is bij ons geen aapjes kijken, we worden echt gewaardeerd om ons talent. Ongeacht welke beperking je hebt.” Lilia speelt haar tweede voorstelling bij  theatergroep Hartenkoning. We zien vandaag een aantal losse scenes. Indrukwekkende scènes wel te verstaan. Moeder Courage verdient aan de oorlog maar tegen een hoge prijs die van haar persoonlijke leven weinig over laat.

Ik ben beperkt… stof tot nadenken
Ondergedompeld worden in de wereld van Carte Blanche, dat was inderdaad zo gek nog niet. De diverse kanten die getoond en over het voetlicht gebracht werden toonden kwaliteit en verdienen publiek.
En vervolgens bood Lilia in al haar prachtige mens zijn nog meer stof tot nadenken: “Theater maken is je verdiepen in hoe jij je als speler tot het publiek verhoudt. Maar, daar komt ook een sociaal aspect om de hoek kijken, namelijk hoe jij je verhoudt tot de andere speler als mens. Dat is een mooi proces.”

Niets menselijks is ons vreemd

 

Jonaske de Ruiter, beeldend kunstenares

 

Moeder Courage is nog te zien:

Vrijdag 1 juli 2016, 20.30 uur
Zaterdag 2 juli 2016, 20.30 uur
Zondag 3 juli 2016, 15.00 uur
http://carteblanche.nu/agenda/86/moeder-courage

Regie: Stefan Jung
Techniek: Rob Bugel
Entree €12,50

Voor andere stukken van Carte Blanche kunt u kijken op:
http://carteblanche.nu/agenda

1932

Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.